Flora og fauna lektion 1

Øvelser til lektion 1

Græsk/latin:
Som du hørte i videoen, kan man genkende mange græske ord på følgende ting:

  • har følgende bogstav(skombination)er: y, th, ph, ch, rh, nx 
  • eller begynder med pt-, ps-, pn-

Her følger en række græske og latinske ord med samme betydning. Flyt hvert ord til den rigtige boks. Brug oplysninger ovenfor for at afgøre, hvilket er det græske, og hvilket er det latinske ord.

Græsk poly- (mange-) hydor/hydro- (vand) ichthys/ichty- (fisk) cephalon/cephalo- (hoved) lithos (sten) ptera/ptero- (vinge)
Latin multi- (mange-) ala/ala- (vinge) caput/-ceps (hoved) piscis/pisci- (fisk) lapis (sten) aqua/aqua- (vand)

Mange latinske ord der bruges om flora og fauna er sammensatte. Alle dem der ender på -pes (-pedes) handler om fod (eller fødder). Når man sætter et ord bagpå et adjektiv (tillægsord) på latin, ændres adjektivets endelse til -i-. Match ordene med de rigtige betydninger:

sort-fodet nigripes
grå-fodet canipes
gul-fodet flavipes
grøn-fodet viridipes
blå-fodet caerulipes
rød-fodet rubripes
hvid-fodet albipes

Indsæt det korrekte latinske farveord ved hvert dyr

ruber/rubra
caeruleus/-a
flavus/flava
viridis
canus/cana
albus/alba
niger/nigra